Onderzoekend leren

Leerlingen die de hele dag in hun stoel moeten zitten en alleen maar bestaande kennis moeten aanhoren en onthouden, vervelen zich. Verveling onder leerlingen heeft een grote impact op hun lichaam en geest. Het leidt tot stress en zorgt dat neurologische verbindingen onder druk staan (Marcel Kinsbourne, professor of psychology, New School, New York). We moeten de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen, hun interesse wekken en ze zelf op onderzoek uit laten gaan.

Prof. dr. J.J. Beishuizen (hoogleraar Algemene Onderwijskunde aan de faculteit der Psychologie en Pedagogiek van de Vrije Universiteit Amsterdam) introduceert het principe van de Community of Learners.  Onderzoekend leren vormt hierbij de basis voor kennisontwikkeling. Leerlingen en studenten verzinnen een verklaring voor een onverwachte gebeurtenis, stellen een hypothese op en toetsen deze in een empirisch onderzoek. Hierbij leren ze de methoden van wetenschappelijk onderzoek en de regels voor samenwerking en wetenschappelijke communicatie. De eerste effectmetingen van deze vorm van onderwijs zijn hoopgevend.

In onderstaande mindmap leest u de hoofdprincipes van de Community of Learners. Onder de mindmap ziet u een link naar een toelichting op de kopjes. Onderaan deze pagina is een link opgenomen naar het volledige artikel van Prof. dr. J.J. Beishuizen.

Mindmap community of learners

Klik hier voor een toelichting van de begrippen uit de mindmap.

Het volledige artikel: Beishuizen_De_vrolijke_wetenschap.