Het schrijfproces
De lessenserie begon met een vrije keuzeopdracht. Bij hun onderwerp maakten de leerlingen eerst een mindmap.
Vervolgens vulden ze een schrijfplan in.
Na het schrijven lazen ze elkaars teksten en vulden een feedbackformulier in.
Na een formatieve toets, kozen leerlingen hun eigen vervolgopdracht.
Resultaat
Leerlingen hebben met plezier aan hun schrijfopdrachten gewerkt. Elke leerling heeft iets overwonnen in zichzelf. Hoewel het niveau van de schrijfopdrachten erg uiteenloopt, is er bij iedereen een groei te zien. Door de verhalen voor te lezen, raakten leerlingen ook geïnspireerd door elkaar. De complimenten vlogen over en weer. Het beste verhaal is gepubliceerd in de schoolkrant: https://portal.apprenticexm.nl/digital/649/14446 (verhaal ‘familie’). De toetsresultaten waren goed. Het mooiste vond ik dat ik na de lessenserie aan de klas vroeg ‘Willen jullie vandaag uit het boek werken of een creatieve schrijfopdracht doen?’ en iedereen antwoordde ‘De creatieve schrijfopdracht!’. Dat was vroeger écht anders.