In de media

Wat is Student Agency en hoe ontwerp je een curriculum dat de ontwikkeling van student agency bevordert?
Schoots-Snijder, A.J.M., Tigelaar, E.H., & Admiraal, W.F. (2025). Curriculum guidelines for the development of student agency in secondary education: A systematic review. The Curriculum Journal. https://doi.org/10.1002/curj.318

Zelfreflectie op agency door leerlingen, met de Student Agency Scale
Schoots-Snijder, A.J.M., Tigelaar, E.H., & Admiraal, W.F. (2023). Leerlingperceptie van agency in het VO: een exploratief onderzoek naar het ontwerp en de kwaliteit van de Student Agency Scale (SAS). Pedagogische Studiën, 100(4), https://doi.org/10.59302/ps.v100i4.18353

Leerlingen betrekken bij belangrijke besluiten. Beslissingen worden er echt beter van: https://schoolleidersvoordetoekomst.nl/voorbeelden/de-ontwikkeling-van-een-nieuw-leerplatform-begint-bij-de-leerlingen/

Houdt onderwijskundige visie centraal, ook in coronatijd

https://www.vo-academie.nl/schoolleiders-helpen-elkaar/praktijkvoorbeelden/interview-met-anja-schoots

Een overvol curriculum schaadt diepgaand leren. Hoe los je dat op?

Van 12_18_slimme keuzes in het curriculum

Leer jongeren lezen voor het leven: betekenisvol en geïntegreerd taalonderwijs

LTM 2021-109-2 24-29 deVos ea

Onderwijsverbetering door onderzoek en innovatie
https://www.voortgezetleren.nl/post/ichthus-lyceum-onderwijsverbetering-door-onderzoek-en-innovatie/

Engagement in het taalonderwijs, Platform voor Praktijkontwikkeling

https://plpo.nl/2019/11/12/engagement-in-het-taalonderwijs-in-het-vo/

Leerlingen wel degelijk gemotiveerd.
Klik hier voor het artikel.







Podcast eigenaarschap

Vanuit mijn onderzoek naar student agency en de kenmerken van een leeromgeving waarin agency kan ontplooien, werkte ik mee aan een podcast over eigenaarschap en wat het vraagt van de schoolleider en het team om een leerklimaat te creëren dat dit mogelijk maakt.

Klik hier voor de afleving op Spotify.

Actie-onderzoek eigenaarschap

Formatief handelen kan bijdragen aan eigenaarschap van leerlingen. Maar hoe weet je dan in hoeverre de cultuur in de school formatief genoeg is en wat daarvan het effect is? Docenten én leerlingen werkten mee aan actie-onderzoek om dit in beeld te brengen.

Eigenaarschap voor leren begint bij willen

In mijn zoektocht naar het stimuleren van betrokkenheid en diepgaand leren bij het vak Nederlands deed ik actie-onderzoek naar engagement tijdens de lessen met behulp van de lesmethode Plot26.