Formatieve cyclus

De formatieve cyclus bestaat uit vijf fasen (Baartman & Gulikers, 2017).

Hieronder zijn aandachtspunten per fase beschreven.

Fase 1: verwachtingen verhelderen

  • Duidelijk maken wat de les gaat opleveren
  • Praten over kwaliteiten
  • Leerdoelen duidelijk maken aan de hand van voorbeelden
  • Succescriteria verhelderen: laten zien hoe succes eruit ziet, bijvoorbeeld door een eigen rubric te geven of deze samen met leerlingen op te stellen
  • Nut duidelijk maken
  • Voorbeelden laten zien
  • Totale proces duidelijk maken voor leerlingen

Fase 2: leerlingreacties ontlokken en verzamelen

  • Eigen niveau van te voren inschatten door leerling zelf
  • Leerlingen activeren
  • Opbouw in stukjes, belonen, vertrouwen, vooruitgang zichtbaar maken
  • Aandacht voor individuele bijdragen
  • (activiteiten moeten passen bij je doelen)
  • Als docent soms even niet beschikbaar zijn (stimuleren zelfstandigheid)
  • Vangnet beschikbaar (leerlingen kunnen andere bronnen gebruiken dan alleen de docent)

Fase 3: reacties analyseren en interpreteren

  • Reflecteren op het leerproces/leerwinst
  • Jouw interpretatie als docent voor het voetlicht brengen bij de leerling, wat betekenen die data, waar heeft de leerling moeite mee?
  • Individuele gesprekken met leerlingen (vragen stellen om te achterhalen wat het probleem is)
  • Sterke leerling aan zwakkere koppelen om probleem te achterhalen

Fase 4: communiceren met leerlingen over resultaten

  • Reflecteren op het leerproces
  • Coaching in de klas
  • Directe feedback op tussenproducten
  • Zonder oordeel, zonder cijfers
  • Go/no go
  • Leerlingen elkaar feedback laten geven
  • Leerlingen zichzelf feedback laten geven
  • Feedback zo specifiek en concreet mogelijk
  • Feedback is toekomstgericht
  • Veilige sfeer

Fase 5: Vervolgacties ondernemen

  • Aan de slag met feedback
  • Leren ontvangen van feedback, incasseren
  • Vooruitblik naar volgende les